Stáž v Schilddrüsenzentrum v Kantonsspital Luzern ve Švýcarsku

image1 (2)

Na čtrnáctidenní stáž v dubnu 2024 do švýcarského Luzernu jsem se vydala po předchozí domluvě s PD. Dr. med. Corinnou Wicke, která v místním Kantonsspital (LUKS) vede od roku 2018 samostatné odělení Schilddrüsenzentrum. PD Dr. med. Corinna Wicke je renomovaná viscerální chiruržka, zkušenosti a vzdělání získala v Německu a USA a problematice onemocnění štítné žlázy a příštitných tělísek se věnuje více jak 30 let. Samotné oddělení je vysoce specializované a jsou sem odesíláni pacienti z celé země.

Jako samotná problematika onemocnění štítné žlázy a příštitných tělísek, tak i jejich řešení, je založeno na multidisciplinárním přístupu. Na chodu oddělení se tak větší či menší měrou podílí nejen chirurgové, ať už viscerální či ORL chirurgové, ale i endokrinologové, nukleární radiologové, foniatři a onkologové. Jednou do týdne se schází tzv. ENDOBOARD, kde jsou přítomni někteří z výše uvedených, jakožto i pacient. Společně pak navrhují možnosti terapie odpovídající pacientovu onemocnění.

Pokud je zvolena terapie chirurgická, pacient je následně pozván na kontrolu do Schilddrüsenzentrum. Provede se zevrubný sonografický záznam a odebere se podrobná anamnéza. Pacientovi se výkon i jeho rizika vysvětlí, stanoví se datum výkonu a také datum foniatrického předoperačního vyšetření.

Přehlídka diagnóz indikovaných k chirurgické terapii se zde pohybuje přes benigní uzlovité přestavby štítné žlázy, monstrózní retrosternální strumy, Graves-Basedowovo onemocnění štítné žlázy, zhoubné nádory štítné žlázy včetně metastatického postižení krčních uzlin, až po primární (sekundární, terciární) hyperparathyreosu. Při onemocnění příštitných tělísek místní lékaři s výhodou využívají zobrazovacího vyšetření F-cholin-PET/CT. Dva dny z týdne jsou operační a počet výkonů se zde pohybuje kolem 210-220 za rok.

Samotné výkony probíhají s užitím lupových brýlí a intraoperativního neuromonitoringu (AVALANCHE od Dr. Langer), kde se cíleně vyhledává nejen n. laryngeus reccurens a n. vagus, ale i n. laryngeus superior. Taktéž se u každé operace používá vyhledávání příštitných tělísek pomocí autofluorescence přístrojem FLUOBEAM LX. Na závěr výkonu se jen velmi vyjímečně do rány indukuje drén. Samotné operační techniky se pak v zásadě neliší od těch, co znám z českých pracovišť. Standardní doba hospitalizace jsou dva pooperační dny.

Stáž v Luzernu pro mě byla velmi intenzivní a přínosná, drobné obtíže se švýcarskou němčinou mi vynahradili místní lékaři, kteří byli velmi ochotní a milí a také krásná příroda obklopující živé centrum Luzernu. Děkuji tak, ČSORLCHHK ČLS JEP za finanční podporu mého výjezdu na zahraniční pracoviště a možnost navázání cenných kontaktů.

MUDr. Rumanová Anna
ORL oddělení, Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov a.s.

image0 (3)